How I edit my Instagram photos ♡

Hoi! Vandaag een artikel dat méga vaak is aangevraagd, namelijk hoe ik mijn Instagram foto’s bewerk.

Ik hou echt oprecht veel van fotografie en scroll de hele dag door mijn Instagram feed. Het is mijn favoriete social media en het is niet meer weg te denken uit mijn dagelijks leven. Ik geef toe: Ik vind foto’s maken nog leuker dan schrijven, vandaar dat er niet zo heel vaak meer een artikel online komt. Ik vind het fijn om veel tijd aan Instagram te besteden, omdat het toch een weerspiegeling van jezelf is.

Wat ik wel even duidelijk wil maken is dat het absoluut niet de werkelijkheid weergeeft. Ik ben totaal niet perfect, en mijn leven is dat ook niet. Instagram geeft slechts de mooie momenten weer die je hebt vastgelegd, omdát je het graag wilde delen met andere mensen. De foto’s reflecteren wel je unieke zelf en dat is waarom ik ervan hou. Je moet je Instagram foto’s eerder zien als stukjes uit je leven waaraan je graag herinnerd wil worden.

Geloof me, ik ben echt geen foto expert; om eerlijk te zijn doe ik maar wat. Het is voor mij gewoon een kwestie van doen wat goed voelt. Toch heb ik door de jaren heen wel een vaste manier van foto’s bewerken ontwikkeld, en heb ik geleerd wat wel en niet goed werkt. Ik ben echt een extreme perfectionist wat mijn feed betreft, wat ik soms wel irritant vind. Ik ben niet snel tevreden en kan uren spenderen aan het ‘perfectioneren’ van mijn foto’s. Ook verander ik vaak van feed, maar nu heb ik eindelijk een punt bereikt waarop ik tevreden ben met mijn foto’s. De laatste tijd probeer ik steeds vaker gebruik te maken van warme/bruinige kleuren, om een ‘warm’ gevoel te creeëren.

Als voorbeeld laat ik jullie het proces zien van deze foto die ik een paar weken geleden plaatste. Mijn foto’s voor Instagram maak ik bijna altijd met mijn telefoon (gedeeltelijk uit luiheid, hahaha). Alvast excuses als ik je hongerig maak, maar de bagel was erg lekker.

Mijn meest geliefde bewerkingsapp is VSCO Cam. Een lange tijd kon ik er niet aan wennen, maar inmiddels ben ik overtuigd. Als je hem steeds vaker gebruikt wordt het steeds makkelijker en gaat het uiteindelijk vanzelf.

Als je de app opent kom je terecht op een leeg beginscherm. Ik heb mijn eerder bewerkte foto’s al ter verduidelijking in een raster staan. Zo kan je precies zien hoe het er op Instagram uit komt te zien, wat ik erg handig vind. Na het invoegen van de foto door bovenin op het plusje te drukken, kunnen we beginnen.

Je begint met het bewerken door het tweede icoontje van links te gebruiken.

Dan kom je terecht op een scherm met uitgebreide keuze van allerlei filters. Er zijn naast de standaard filters ook vaak filters in de shop die je gratis kunt downloaden. Filters zijn een puur een kwestie van smaak. De laatste tijd gebruik ik vooral de filter A4, die de foto een vintage uitstraling geeft. Het fijne aan deze filters is dat je ze volledig kunt aanpassen als je het effect te sterk vindt.

 
Hoewel de filter alleen al een groot verschil maakt, ga ik hierna door naar het sleuteltje –tweede icoon van links– waar het echte werk pas gaat gebeuren (grapje, haha).

Om te beginnen pas ik de belichting aan. Het ligt echt aan de foto, maar in dit geval deed ik de belichting -1 omlaag.

Contrast is voor mij echt het keyword als het aankomt op het bewerken van foto’s, want het kan echt een ontzettend groot verschil maken. Door het contrast aan te passen worden de schaduwen duidelijker, waardoor de lichte delen op de foto er veel meer uitspringen.

Ik gebruik bijna altijd de optie ‘verscherpen’. Het verscherpen geeft de foto een professionelere uitstraling, alsof het met een spiegelreflexcamera is gemaakt.

Hierna vind ik het mooi om de verzadiging omlaag te doen, zodat de kleuren over het algemeen zachter en dus minder fel worden.

De temperatuur doe ik +1 omhoog, om de foto in het geheel warmer te maken.

Het klinkt misschien gek, maar de optie ‘huidskleur’ is ook handig voor andere foto’s dan bijvoorbeeld selfies. Door het omlaag te doen geeft het de foto een subtiele roze gloed. Het ligt er maar net aan waar je van houdt, maar hier vond ik het effect wel mooi. Als je het naar rechts aanpast wordt de foto wat geler.

Nadat ik tevreden ben sla ik de foto op en ga ik door naar de volgende (en laatste) app.

Om het af te maken gebruik ik sinds kort de app Filterloop. Het is een gratis app vol effecten en texturen. Zelf gebruik ik hem alleen voor de verschillende textures.

Ik gebruik van het gedownloade pakket ‘Dust’ een aantal verschillende filters over elkaar heen. Het is een beetje ingewikkeld om uit te leggen, maar de vintage-achtige filters zorgen voor witte stipjes. Hierdoor lijkt het net een oude foto, wat je foto toch wat unieker maakt.

Hierna sla ik de foto op door een screenshot te maken. Hierdoor vermijd je het Filterloop logo op de foto als je hem probeert op te slaan, wat ik zelf niet zo mooi vind.

Dit is dan het uiteindelijke resultaat. Ik ben totaal niet de beste in het bewerken van foto’s, maar ik hoop dat jullie het toch leuk vonden en er enigszins wat aan gehad hebben!

Wat is jouw favoriete bewerkingsapp?

Liefs, Iris

How I edit my Instagram photos ♡

8 gedachtes over “How I edit my Instagram photos ♡

Geef een reactie

