breakfast in bed

De dag waarop ik dit schrijf is het woensdag, weer een zoals alle andere woensdagen. Op dit moment gebeurt er niet gek veel in mijn leven, en misschien is dit ook wel even fijn. Ik begon de ochtend met een heerlijk homemade ontbijtje, bestaande uit yoghurt met granola, fruit en wat kokosrasp, chia zaad en kaneel. Ik ben echt geen health freak maar kan wel enorm genieten van gezonde  en uitgebreide maaltijden op zijn tijd. Ik heb deze post dan wel ‘breakfast in bed‘ genoemd, maar in werkelijkheid ging ik na het maken van deze foto met m’n ontbijtje naar buiten, de temperaturen waren voor de verandering te hoog om me binnen onder dikke lakens te vertoeven. Zo zie je maar, die leuke foto op Instagram is vaak niet hoe het er in het echte leven aan toegaat.

Dit is ook wat mij steeds meer tegenhoudt om iets te posten op social media. Alles moet er perfect uitzien, om maar in het algehele plaatje te passen. Hierdoor belandde ik in een sleur, omdat ik de lat voor mezelf te hoog legde. Ik was nooit content met een foto, het was voor mijn gevoel gewoon niet goed genoeg. Is dit streven naar perfectie waar onze maatschappij tegenwoordig om draait? En ja, ook ik doe volop mee. Ik vind kwaliteit uiterst belangrijk, maar het doel om constant anderen te willen ‘overstijgen’ klinkt misselijkmakend in mijn oren. Ik weet dat ik niet meer de enige ben die er steeds meer moeite mee heeft, maar social media heeft iets verslavends. Mijn liefde voor Instagram ontstond in eerste instantie uit mijn allereerste liefde: fotografie. Omdat het tegenwoordig zo makkelijk is om een mooie foto te maken, wordt het ook steeds moeilijker om je te onderscheiden. Foto’s lijken steeds meer op elkaar en verdwijnen op een grote hoop in de massa. Fotografie draait op social media grotendeels niet meer om spontaniteit, als het vastleggen van momenten. Daarentegen worden foto’s in het bijzonder gemaakt vóór Instagram, omdat het mooi bij een bepaalde feed past.

Toen ik mij bij Amsterdam Fashion Week bevond (wat overigens geweldig was), hoorde ik toevallig een conversatie aan van de mensen naast mij in de rij voor de show. Een lang meisje mét enorm hoge hakken, dat eruitzag als een model en hoogstwaarschijnlijk niet ouder was dan 17, voerde een gesprek met een oudere man die haar ‘manager’ leek te zijn. Hij had het over de nood en het belang van ‘promoten’ op social media. Zij gaf zelf aan eigenlijk helemaal niet zo vaak op Instagram of Facebook te posten. Verbluft was hij, en bleef maar doorgaan over hoe belangrijk het was, ‘Dan maken we straks even een foto voor die mooie auto bij de ingang’. Dit liet mij nog even extra beseffen hoe verkeerd wij als samenleving bezig zijn. Want dit is precies wat de huidige jeugd wordt voorgeschoteld: het ‘showen‘ is belangrijk. Een zo groot mogelijk bereik te hebben (kwantiteit over kwaliteit) en laten zien hoe goed en mooi je leven is, terwijl je zelf wel beter weet.

Ik moet mezelf er vaak aan herinneren dat perfectie niet haalbaar is. Foto’s zijn slechts een fractie van een seconde en reflecteren niet waar het leven in zijn geheel uit bestaat. Het leven is te waardevol om alleen indruk te willen maken op anderen. Vergeet niet af en toe te genieten.

 

breakfast in bed

7 gedachtes over “breakfast in bed

  1. Marielle Gaalswijk zegt:

    Ik vind dit echt een heel goed artikel, schud me weer even wakker dat niet alles perfect hoeft te zijn en het ook zeker niet is. Ook al lijkt dat soms op social media wel zo…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

