healthy (vegan) banana bread

Processed with VSCO with c1 preset
Op vrije dagen als deze vind ik heerlijk om in de keuken te staan en nieuwe recepten uit te proberen. Vandaag maakte ik bananenbrood oftewel ‘fluffy banana bread’ volgens recept van lisagoesvegan. En geloof me, hij is heerlijkĀ Ć©n ook nog eens gezond.

Processed with VSCO with c1 presetIngrediƫnten:

  • 250 gram speltmeel
  • 1/2 theelepel bakpoeder
  • 1/2 theelepel kaneel
  • Snufje zout
  • 4 rijpe bananen
  • 2 el zachte kokosolie
  • 2 el agave siroop/honing
  • 1/2 theelepel baking soda
  • 1/2 eetlepel appel cider azijn
  • Handje ongebrande noten (walnoten, pecannoten etc.)
  • 1 theelepel kokosrasp

En, voor de liefhebbers, ongeveer 125 gram bevroren blauwe bessen en frambozen.

Processed with VSCO with c1 presetOmdat ik geenĀ kokosbloesemsuiker of dadels in huis had, heb ik honing gebruikt om het geheel wat zoeter te maken. Dit maakt mijn versie niet meer geheel vegan, dus in plaats van honing zou je ook agave siroop of maple syrup kunnen gebruiken.

To do:

  1. Verwarm de oven voor op 175 graden. Gebruik bakpapier of vet je bakblik in met wat kokosolie.
  2. Meng alle droge ingrediƫnten in een grote bak. Mix alle vloeibare ingrediƫnten in een keukenmachine tot een glad beslag. Voeg dit toe bij de droge ingrediƫnten, eventueel met wat bevroren fruit.
  3. Als alles goed gemengd is, meng dan de baking soda en de appelazijn in een apart glaasje. Dit zal gaan schuimen enĀ zorgt voor luchtigheid in het beslag. Voeg dit mengsel toe aan de rest van het beslag en meng nog een extra keer door.
  4. Doe het beslag in het bakblik en leg er wat plakjes banaan en walnoten op ter decoratie. Bak het bananenbrood voor 40-45 minuten totdat hij er goudbruin uitziet. Steek er een satƩprikker in, als hij er schoon uitkomt is hij klaar.
  5. Laat het bananenbrood helemaal afkoelen voordat je hem uit het bakblik haalt, om te voorkomen dat hij uitzakt.
  6. Besprenkel voor het serveren eventueel met wat kokosrasp.

Processed with VSCO with c1 presetAlle credits gaan naar Lisa voor dit heerlijke recept. Als jullie het leuk vinden zal ik zeker vaker recepten delen, ik vind het namelijk erg leuk om te oefenen met nieuwe gerechtjes en baksels.

Processed with VSCO with c1 preset

Let me know als je dit heerlijke bananenbrood ook gaat maken (en stuur me dan zeker even een foto).

Liefs, Iris

healthy (vegan) banana bread

6 gedachtes over “healthy (vegan) banana bread

Geef een reactie

