dagje leiden (hotspots, to do’s)

Leiden is naast een typische studentenstad, ook een karakteristiek en veelzijdig centrum dat rijk is aan gezellige cafétjes en kleine verborgen straatjes. Een local beschreef het als een ‘klein Amsterdam’, en volgens mijn ervaring is niets minder waar. Ik kocht vorige week een zomertour van NS en toerde voor een dagje door Nederland. De zomertour vind ik echt een aanrader, uiteindelijk ben je namelijk een stuk goedkoper uit. (Is tot eind augustus online te koop, niet gesponsord haha).

Onze eerste stop: Leiden. En omdat het zo’n leuke stad bleek te zijn, was dit gelijk ook onze eindhalte van de dag. We hebben er de hele middag rondgestruind, en steeds was er wel wat nieuws te zien. Vandaag deel ik een aantal hotspots die zeker een bezoekje waard zijn.

HOTSPOT 1       – C H U M M Y  C O F F E E –    (Koffiebar)


Dit is typisch zo’n plekje waar ik wel iedere tijd van de dag zou kunnen doorbrengen. Een beetje naar buiten staren en mensen kijken onder het genot van een goede kop koffie, I’m in. Daarnaast was ik ook instantly verliefd op het mintgroene interieur.

De koffiebar ligt op ongeveer 15 minuten lopen vanaf het station. In hartje centrum dus!
Oh, en niet te missen: de (verrukkelijke) huisgemaakte carrot cake. Chummy Coffee heeft een bescheiden selectie aan taartjes en cakes voor bij de koffie, voor wie trek heeft in meer lekkers. Adres: Breestraat 97, 2311 CK Leiden

HOTSPOT 2         -H O R T U S   B O T A N I C U S-

Processed with VSCO with b5 presetPrecies recht achter de Universiteit van Leiden bevindt zich de Hortus Botanicus. Dit is een botanische tuin met allerlei verschillende soorten planten uit meerdere continenten. Op dit moment is er onder andere de tentoonstelling ‘Kroonjuwelen uit Azië’, met exotische plantensoorten waar ik nog nooit eerder van gehoord had. De Hortus bevindt zich naast Leiden ook in Amsterdam en is erg leuk voor een middagje tijdverdrijf!

Processed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with b5 preset(Had een erg toepasselijke outfit aan, geheel willekeurig).Processed with VSCO with a6 presetVergeet na afloop van je bezoek ook niet even te kijken naar de posters, boeken en ansichtkaartjes in de shop, als je net zo’n hoarder bent als ik. Processed with VSCO with a6 presetAdres: Rapenburg 73, 2311 GJ Leiden

HOTSPOT 3      -P L U U M-

Processed with VSCO with a6 preset‘Pluum’ is een van die vele Scandinavische winkeltjes met home accessoires en andere leuke prullaria, om gewoon enorm hebberig van te worden. Veel groen, vrolijke quotes en prints doen het naar mijn mening altijd goed.

Processed with VSCO with a6 presetProcessed with VSCO with a6 presetAdres: Burgsteeg 2, 2312 JS Leiden

HOTSPOT 4   -T H E   L O N E L Y   H U N T E R-    (Tweedehands) platenzaak

Processed with VSCO with a6 presetIk vind het zelf heerlijk om af en toe door tweedehandswinkels te struinen op zoek naar pareltjes. Dit soort zaakjes doen me eraan herinneren dat ik nu toch écht een platenspeler moet aanschaffen. Ik hou zelf ook het meest van oude muziek, eigenlijk doen alle klassiekers uit de vorige eeuw het bij mij goed.

‘The Lonely Hunter’ zit in hetzelfde straatje als Pluum, en zag er zo leuk uit dat ik wel even een kijkje moest nemen.Processed with VSCO with a6 presetAdres: Burgsteeg 9, 2312 JR Leiden

Dit was alweer mijn lijst voor deze keer, maar het is zeker een stad waar ik nog een keer terug zou willen.
Heb jij nog meer hotspots? 
Liefs, Iris
dagje leiden (hotspots, to do’s)

14 gedachtes over “dagje leiden (hotspots, to do’s)

  1. Wat een super leuke post! Ik kom zelf van België, maar ik hou énorm van Nederlandse stadjes! Ik wil zeker en vast ook eens in leiden geweest zijn, en jou lijstje maakt me nog nieuwsgieriger! Ik ga er zeker op terugkomen, als ik de stad eens ga bezoeken. Heeeeel leuke foto’s ook! :)

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

